Vi använder cookies

Genom att använda www.branchinfo-kott.se accepterar du, att vi använder cookies. Det gör vi för att förbättra användarvänligheten och för webbstatistiken.
Foto: Fødevarestyrelsen

Märkningar och tillit

Det är stora skillnader vad gäller kunskap och tillit till de många märken som konsumenterna möter i kyldiskarna. Det nya djuromsorgsmärketger danskarna möjlighet att köpa griskött med "Bättre Djuromsorg" Dethör till den kategori av märken som skapar transparens för konsumenten.

13. september 2017

En undersökning som genomförts av EU visar att det under 2013 fanns 901 olika märkningar. Undersökningen visade också att konsumenternas kunskap om de relevanta reglerna för de olika märkningarna var låg. Omkring 60 % av konsumenterna i EU säger att de har tillit till märkningarna, och tilliten är högre när det gäller märkningar som administreras av tredje part.

Läs EU:s undersökning här

Populära märken i Danmark
Nästan alla, 97 %, i Danmark vett att det statliga danska ekologi-märket finns, det så kallade Ø-märket. 9 av 10 konsumenter i Danmark menar samtidigt att märket är trovärdigt. Som jämförelse är kunskapen om det europeiska ekologimärket ca 57 % i Danmark.

Endast ett fåtal personer i Danmark menar däremot att de internationella märkena Rainforrest Alliance och UTZ har hög eller medelhög trovärdighet.

Det statliga djuromsorgsmärket

Foto: Fødevarestyrelsen
Foto: Fødevarestyrelsen

Åtta av tio är positivt inställda till ett statligt djuromsorgsmärke. Det är särskilt inom köttkategorierna som konsumenterna vill ha ett sådant märke. Undersökningsresultatet visar att konsumenterna är intresserade av djuromsorg och att de gärna vill ha vägledning hur de kan välja mellan olika alternativ.

Läs även:

Nytt danskt djuromsorgsmärke - Bättre Djuromsorg

Bättre djuromsorg för grisar i Danmark – nytt djuromsorgsmärke

Ett, två och tre hjärtan till danska konsumenter