Vi använder cookies

Genom att använda www.branchinfo-kott.se accepterar du, att vi använder cookies. Det gör vi för att förbättra användarvänligheten och för webbstatistiken.
Foto: Colourbox

Topp 10: Trender

Få en överblick över de 10 starkaste trenderna inom nya livsmedelsprodukter.

9. december 2015

Under världens största livsmedelsmässa, ANUGA 2015, presenterade Innova Market Insights de 10 starkaste trenderna för livsmedelsbranschens produktlanseringar under 2014.

  1. Från ’clean’ till ’clear’ etikett
    Konsumenter, detaljhandlare och industri efterfrågar mer transparens inom livsmedelsmärkningen. Konsumenterna vill kunna känna igen orden i innehållsförteckningen och vill veta var/vad ingredienserna kommer ifrån.
  2. Bekvämlighet för matälskare
    Konsumenterna vill gärna kunna laga mat i hemmet på ett enkelt, bekvämt och hälsosamt sätt.
  3. Marknadsföring till milleniegenerationen
    Generationen unga mellan 15-35 år är välinformerade och värdesätter historien bakom ett varumärke. En fjärdedel av konsumenterna i Europa tillhör ”milleniegenerationen” som alltid har tillgång till internet, är socialt aktiva och på jakt efter något annorlunda.
  4. Snacks efter situationen
    Behov av snacks i många olika situationer: t.ex. morgonsnacks, eftermiddagssnacks, kvällssnacks eller sent kvällssnacks.
  5. Bra fetter, bra kolhydrater
    Konsumenterna efterfrågar hälsosamma och naturliga fetter och kolhydrater. Det finns en tendens bland konsumenterna att kategorisera kolhydrater som "goda" eller "onda".
  6. Nya proteinkällor
    Konsumenterna är på jakt efter nya proteinkällor. Proteininnehållet lyfts ofta fram vid lanseringar av nya mejeriprodukter.
  7. Frukt på nya sätt
    Flera nya produktlanseringar marknadsförs med "made with real fruit".
  8. En ny syn på det frysta
    En sovande kategori återupptäcks. De nya frysprodukterna positioneras med färskhet, bekvämlighet och möjligheten att minska matspillet.
  9. ’Private label’ fortfarande på väg upp
    Andelen private labels bland nya produktlanseringar blir fortfarande allt fler.
  10. Fyllig, tuggmotstånd & knaprig
    Kreativa och njutningsorienterade lovord av konsistensen.

Källa: Innova Market Insights, ANUGA 2015

Läs mer om trender i detaljhandeln