Vi använder cookies

Genom att använda www.branchinfo-kott.se accepterar du, att vi använder cookies. Det gör vi för att förbättra användarvänligheten och för webbstatistiken.

"Den magiska grisen" ska få ungdomar att äta griskött

De yngre konsumenterna äter mindre griskött än den äldre generationen i Danmark. Landbrug & Fødevarer har därför satt igång den målriktade kampanjen "Den magiska grisen", som ska inspirera ungdomar till att äta mer griskött. Kampanjen sattes igång på Danmarks största gatufestival Distortion.

25. juni 2015

Den nya kampanjen ”Den magiska grisen” lanserades i början av juni och sätter fokus på grisköttets många möjligheter. Konsumenterna kan snabbt och enkelt ladda ner appen ”Den magiske gris” som ger tillgång till mängder av recept och inspiration.

På årets gatufestival i Köpenhamn, Distortion, blev ett annat av kampanjens centrala element en stor succé: en matbod som enbart serverar läckert griskött. Här kunde festivalens besökare förse sig med läckert griskött i form av menyerna ”Grissebasse” och ”Grisserier”. När festivaldeltagarna beställde dessa menyer kunde de avnjuta grillad karré i turkiska flatbröd med läckra tillbehör eller fläsksvålar med svartvinbärsdipp.

Sociala medier är vägen till ungdomarnas magar
Med slogans som ”Party like a Pig” och “Fläsksvålar är som att göra high-five med din mun” är det inget tvivel om att kampanjen vänder sig till unga konsumenter. Därför finns kampanjen naturligtvis också på sociala medier, vilket många ungdomar är storförbrukare av. "Den magiska grisen" kan därför följas på både Instagram och Facebook.

Appen kan laddas ner på webbplatsen www.denmagiskegris.dk.

För ytterligare information om kampanjen, kontakta seniorkonsulent Vickie Kristensen på e-post: vkr@lf.dk.