Vi använder cookies

Genom att använda www.branchinfo-kott.se accepterar du, att vi använder cookies. Det gör vi för att förbättra användarvänligheten och för webbstatistiken.
Foto: Colourbox

De 10 hetaste livsmedelstrenderna 2016

Den internationella analysbyrån Innova Market Insights har presenterat de 10 hetaste trenderna för 2016 baserat på nya produktlanseringar under 2015.

11. januari 2016

Konsumenterna ställer hela tiden nya krav på sin mat och Innova pekar på att 2016 kräver en ”Back to basics”-syn om man vill fortsätta att leverera innovativa och moderna livsmedelsprodukter.

Läs om de 10 hetaste trenderna och bli klokare på ”the flexitarian effect”, naturlig och autentisk bearbetning samt ett ökat fokus på var maten kommer ifrån.

1. Organic Growth for Clear Label

Det finns tydliga tendenser till att tydliggöra innehållet i livsmedelsprodukterna genom en ökad märkning med ”Organic”, ”Natural,” ”No additives” och ”GMO Free”. I ett globalt perspektiv är det framförallt märkningar med “organic”, som ökar inom "clear label"-trenden.

2. Free From For All

”Fritt från” är inte längre enbart för allergiker. Flera nya livsmedelsprodukter märks med ”Free from…”, t.ex. med märkningar om att varan är fri från gluten eller mjölk.

3. The Flexitarian Effect

I Västeuropa har antalet produktlanseringar i kategorin köttsubstitut fördubblats mellan 2011 och 2014. Enligt Innova minskar helt vanliga konsumenter sin köttkonsumtion med hänsyn till hälsa, hållbarhet och djuromsorg. I Tyskland introducerade man t.ex. ostprodukter för grillen och lanserade dem som alternativ till grillkorv.

4. Processing the Natural Way

Man informerar mer om bearbetningsprocessen på nya produkter, eftersom konsumenterna blir alltmer intresserade av autentiska och naturliga bearbetningsmetoder.

5. Green Light for Vegetables

Varumärken försöker inkorporera grönsaker i sina produkter på nya sätt – särskilt i kategorin yoghurt finns det många nya produkter som smakar och innehåller grönsaker – t.ex. rödbeta och morot.

6. Creating a "Real" Link

Ett ökat fokus på berättelsen om var varan kommer ifrån. Flera varumärken försöker skapa ett samband mellan bonden och konsumenten. Tendensen ses också i det nästan tredubblade antalet produktlanseringar med märkningar som "Made in…" eller "Ingredients from…" under perioden 2011 till 2015.

7. Small Players Big Ideas

Mindre företag fokuserar på nischmarknader med en personlig historia och innovativa produkter.

8. Beyond the Athlete

Varumärken inom idrottsnäring utökar nu marknaden till de vanliga konsumenterna genom ett fortsatt fokus på högt proteininnehåll i produkterna. Generellt verkar proteintrenden har kommit för att stanna eftersom det har varit ett konstant ökande antal produktlanseringar med högt proteininnehåll de senaste fyra åren.

9. The Indulgence Alibi 

Hälsomedvetna konsumenter söker acceptabel njutning – t.ex. chips av dinkel eller chiafrön.

10. Tastes for New Experiences

De nya produkterna innehåller fler djärva, autentiska och komplexa smaker som t.ex. olika chilismaker: ”Smoked Chipotle Chili” eller ”Smoky Habanero Chili”

Källa: Innova Market Insights

Läs mer om trender i detaljhandeln