Vi använder cookies

Genom att använda www.branchinfo-kott.se accepterar du, att vi använder cookies. Det gör vi för att förbättra användarvänligheten och för webbstatistiken.

Griskongressen i Herning

Utvärdera det förgångna och planera inför framtiden

8. november 2018

De danska grisuppfödarnas årliga träff ägde rum i Herning i centrala Jylland 23 och 24 oktober. Även om det blåste rejält utanför var atmosfären i kongresscentret bland de 2200 deltagarna, inklusive journalister från Sverige och Storbritannien, både varm och gemytlig.

"Griskongressen är ett unikt tillfälle att få uppdateringar om de senaste nyheterna från branschen, oavsett om det gäller foder, stall eller situationen i världen runt omkring oss", säger Christian Fink, Sektordirektör på SEGES. "Kongressen ger en mötesplats för hela grisbranschen och en möjlighet att skapa och upprätthålla relationer."

Tvådagarsevenemanget startade med ett allmänt möte som följdes av ett specialprogram bestående av ett 60-tal presentationer som deltagarna bjöds in till.

De danska grisproducenterna är stolta över sina höga krav på djuromsorg, miljö och hållbarhet och det fanns många experter till hands för att informera uppfödarna om den senaste utvecklingen på dessa områden. Av särskilt intresse var stall med hög djuromsorg, minskad antibiotikaanvändning, hela svansar och all forskning som pågår för att säkerställa att dansk grisuppfödning är fortsatt hållbar, t.ex. utfasning av zink, minskning av fosfor, minskad lukt och ammoniakutsläpp.

Läs: Nytt branschavtal sätter fokus på djuromsorg

Kunskapsdelning är vad griskongressen i Herning handlar om, inklusive att dela med sig av bästa praxis med kollegor utomlands. Dr. Bradley Wolther från USA var inbjuden för att tala om omvandlingen av grisuppfödningen i USA, Dr. Sermsak Jiebna från Thailand berättade om sitt långa partnerskap med Danbred och Jarrod Sutton, Vice President för inhemsk marknadsföring på National Pork Board, delade med sig av sina insikter om konsumenttrender i USA, speciellt konsumenterna upplevelse av fläskkött och food service-möjligheter, nya marknadsföringskanaler och korrekt tillagningstemperaturer.