Ett smakfyllt 2019

En nyligen genomförd konsumentundersökning i Danmark visar att "smak" är det nya modeordet för 2019, särskilt när det gäller den viktiga kvällsmåltiden. En av de viktigaste punkterna i undersökningen är att konsumenterna prioriterar smak och hälsa. Dagens huvudmåltid ska vara varm, hemlagad och innehålla hälsosamma, etiskt korrekta ingredienser, med massor av grönsaker.

Vad påverkar konsumenternas beslutsfattande när det gäller planering, inköp och tillagning av kvällsmat? En ny undersökning visar att det finns möjligheter för livsmedelssektorn att leverera ännu bättre smakupplevelser, särskilt om man löser konsumenternas psykologiska hinder.

Ideal kontra verklighet
En av de viktigaste punkterna i undersökningen är att konsumenterna prioriterar smak och hälsa. Dagens huvudmåltid ska vara varm, hemlagad och innehålla hälsosamma, etiskt korrekta ingredienser, med massor av grönsaker. Verkligheten ser dock ofta ganska annorlunda ut. Det finns en rad psykologiska hinder som förhindrar en god smakupplevelse - vilket slutligen leder till dåligt samvete. Men vilka är dessa psykologiska hinder? I huvudsak beror de på att konsumenterna tror att god och hälsosam mat är komplicerad, kräver många komponenter och ingredienser och mycket inspiration. Allt detta sätter press på redan tidspressade konsumenter.

Tiden spelar in
För många är matlagning en daglig syssla och dagens huvudmål klarar ofta inte att leva upp till förväntningarna. När man frågar vad de serverar till middag svarade 65 procent av konsumenterna att en typisk måltid består av klassisk vardagsmat medan 23 procent valde en snabb lösning. Det innebär alltså att kvällsmåltiden ska vara snabb och enkel att laga. Hälsosam och näringsrik mat kan givetvis vara snabblagad, men när konsumenterna har ont om tid tenderar de att hoppa över grönsakerna och välja hämtmat och färdiglagade rätter. Det gör att de får dåligt samvete eftersom deras måltider inte uppfyller idealet om en varm, hemlagad och hälsosam måltid som är full av smak.

Läs även: De "idealistiska" konsumenterna är de mest köpstarka

Brist på inspiration
Ett annat stort psykologiskt hinder för en bättre smakupplevelse beror på bristande inspiration. Konsumenterna ser det som en mental utmaning att tänka innovativt och vara kreativa i de måltider de lagar. Vissa glömmer var de kan hittade bra recept eller tror att det är för komplicerat att laga nya rätter eftersom ingredienserna kan vara svåra att hitta eller svåra att använda. Det kan också bero på att det helt enkelt har varit en lång och besvärlig dag. Med andra ord är konsumenterna fast i gamla vanor och faller tillbaka på beprövade rätter och misslyckas med att skapa de smakupplevelser som de strävar efter.

Smaklyft
Undersökningen visar därför att det finns utrymme för livsmedelssektorn att förse konsumenterna med ännu bättre smakupplevelser. Man kan till och med säga att smaken blir ett nyckelbegrepp 2019. Bättre smak har potential att bli en differentieringsparameter, särskilt när det gäller kvällsmåltiden. Det kan vara genom att utforma livsmedel eller matkoncept som hjälper konsumenterna att uppleva god och hälsosam mat. Det kan också vara genom nya spännande smaker som uppfyller konsumenternas önskemål om att maten ska vara utsökt, inspirerande och hemlagad.

Läs: En titt på färdiga måltider