Nu kommer det gröna hjärtan på nötkött och mejeriprodukter

Först var det griskött, sedan kyckling och från 2020 kan konsumenterna nu även köpa kalv- och nötkött samt mejeriprodukter med det statskontrollerade djuromsorgsmärket. Landbrug & Fødevarer, som är en av samarbetsparterna bakom märket, är glada över att det nu utökas ytterligare.

Nu blir det lättare för konsumenterna att handla med hjärtat när de vill sätta tänderna i en dansk biff.

Den danska livsmedelsministern Mogens Jensen har just beslutat att det statliga djuromsorgsmärket ska utökas. Nästa år kan du hitta mejeriprodukter med det statskontrollerade djuromsorgsmärket i kyldisken och enligt planen ska även de röda biffarna och nötfärsen prydas med antingen ett, två eller tre gröna hjärtan.

Anne Arhnung, Adm. Direktör för Landbrug & Fødevarer, berömmer ministern för att han utökar djuromsorgsmärket.

- Djuromsorgsmärket är redan välkänd och utbrett bland konsumenterna. Vi vet från tidigare studier att 71 procent av konsumenterna tycker att det är viktigt med djuromsorg. Märket gör det lättare att köpa nötkött och mejeriprodukter från nötkreatur med ännu bättre djuromsorg, och därför hoppas jag att konsumenterna välkomnar dessa hjärtan på mjölk, yoghurt, biffar och köttfärs när de står vid kyldisken, säger hon.

Djuromsorgsmärket är ett samarbete mellan miljö- och livsmedelsministeriet, lantbrukare, livsmedelsföretag, branschorganisationer, djurskyddsorganisationer och detaljhandeln. 2017 kom djuromsorgsmärket på griskött och 2018 på kyckling.

Läs även: Statliga djuromsorgsmärket i Danmark

Djursomsorgsmärket är indelat i tre olika nivåer med 1, 2 eller 3 hjärtan. Ju fler hjärtan, desto bättre djuromsorg. Märket ger konsumenterna större transparens och större inflytande på uppfödningen.

Att ställa extra krav på djuromsorgen hos lantbrukarna är inte gratis, men djuromsorgsmärket ger möjlighet att belöna de extra insatserna för djuromsorg för kor och kalvar.

- Vi har redan en hög djuromsorg i uppfödningen av nötkreatur, men vi vet att många lantbrukare vill göra ännu mer för omsorgen av deras djur. Jag hoppas att konsumenternas betalningsvilja gör att många lantbrukare kan föda upp djur med hjärtmärket, och få det erkännande som också följer med när de investerar tid och pengar i extra åtgärder för djuromsorgen, säger Ida Storm, Sektordirektör för Kvæg på Landbrug & Fødevarer. 

Läs också: EU-projekt om djuromsorg och köttkvalitet