Foto: Landbrug & Fødevarer

Ny kampanj för djuromsorgsmärket

En ny kampanj från Landbrug & Fødevarer under namnet ”Något på hjärtat” har just lanserats. Kampanjen riktar sig till konsumenterna och ska öka medvetenheten om det statliga djuromsorgsmärket. Märket såg dagens ljus 2017 och finns nu på både gris, kyckling, nötkött, kalv och mejeriprodukter.

Branschen har under många år arbetat med ett antal initiativ inom djuromsorg. De handlar inte bara om att öka djurens välfärd, utan också om att säkerställa att konsumenterna får information om djuromsorgen. Med den nya kampanjen "Något på hjärtat" stöder Landbrug & Fødevarer det statliga djuromsorgsmärket.

Få mer information om märket här (på engelska):

Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om djurskyddsmärket så att konsumenterna kan se värdet av att betala lite extra för ännu bättre djuromsorg. 

Insatserna sker parallellt med andra kampanjer från danska livsmedelsverket, livsmedelsföretag och andra partners bakom djuromsorgsmärket.

Läs mer om märket: Djuromsorgshjärtat omfattar fler danska livsmedel

Vad betalar konsumenterna extra för?
När konsumenter köper produkter med djuromsorgsmärket bidrar de till att stödja de lantbrukare som gör extra insatser inom djuromsorg.

Fakta om djuromsorgsmärket
2017 lanserade det danska miljö- och livsmedelsministeriet det statskontrollerade djuromsorgsmärket. Först lanserades märket för griskött, sedan för kyckling och nu också för nötkött samt mjölk och andra mejeriprodukter.

Djuromsorgsmärket - även kallat "Bättre djuromsorg” och "hjärtmärket" - är det danska miljö- och livsmedelsministeriets officiella djuromsorgsmärke. Det är indelat i tre nivåer - ju fler gröna hjärtan, desto högre är djuromsorgen. Danska jordbrukare har i allmänhet en hög nivå av djuromsorg och på många områden går de längre än EU:s krav. När det gäller livsmedelsprodukter som har hjärtmärkningen har bönderna gjort extra insatser för at hålla en ännu högre djuromsorg.

Lär dig mer om djuromsorg i olika EU-länder i vår Benchmarkanalys

Tillsammans för bättre djuromsorg - partnerskapet bakom
Märket är utvecklat av danska Livsmedelsverket och bakom märket står partners som Landbrug & Fødevarer, livsmedelsföretagen Danish Crown, Arla m.fl., Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), arbetsgivar- och företagsorganisationen DI (Livsmedel), Danske Slagtermestre och flera livsmedelskedjor.

Vill du veta mer om kampanjen?

Maiken Rohde Persson

Senior Market & Export Manager

+45 33 394 375