Foto: DAFC
Nyheter, 27. november 2024

Nytt rekord för Danmarks ekologiska export

Nya siffror från Danmarks Statistik visar att danska ekologiska produkter fortfarande är efterfrågade bland utländska konsumenter.

Exportökning trots inflation

Även om exporten av ekologiska livsmedel har utmanats på grund av hög inflation uppgick den danska exporten av ekologiska livsmedel 2023 till 3,5 miljarder DKK. Det är 121 miljoner DKK mer än föregående år. Det är också den största ekologiska exporten någonsin. 

- Precis som i Danmark har konsumenter i andra länder också valt bort eller köpt mindre ekologiska livsmedel eftersom deras disponibla inkomst för livsmedel i allmänhet har varit lägre 2023. Dessutom har fler konsumenter handlat mer i lågprisbutiker, där det ekologiska utbudet är mindre. Detta har varit fallet i Tyskland, som är Danmarks viktigaste exportmarknad för ekologiska produkter. Det är därför mycket glädjande att den ekologiska exporten slog nytt rekord, säger Mette Jasper Gammicchia, chef för Marked, Fødevarer & Gastronomi.

De viktigaste exportprodukterna 2023 var mejeriprodukter och kött, med en export på totalt 1,0 miljarder DKK respektive 550 miljoner DKK. Båda exporterna har utmanats under 2023. Mejeriexporten är oförändrad, medan köttexporten har minskat med 57 miljoner DKK.

Förutom mejeriprodukter och kött exporterades frukt och grönsaker till ett värde av 473 miljoner DKK och ägg till ett värde av 43 miljoner DKK under 2023. Dessutom har exporten av ekologiska drycker, särskilt växtbaserade drycker, ökat med 39 % från 254 miljoner DKK 2022 till 353 miljoner DKK 2023.

De viktigaste exportmarknaderna var, förutom Tyskland, Sverige och Nederländerna, även Kina och USA. Till den största marknaden, Tyskland, uppgick den ekologiska exporten till 1,7 miljarder DKK, nästan hälften av den totala exporten.

Utvecklingen går åt rätt håll

- I takt med att inflationen har sjunkit har den ekologiska försäljningen ökat igen. Det gäller framför allt på den viktiga tyska marknaden. Det har också gjort det lättare att exportera griskött och mejeriprodukter till Tyskland, även om det fortfarande finns ett starkt prisfokus. Vi räknar därför med att exporten kommer att öka igen 2024, säger Mette Jasper Gammicchia.

Landbrug & Fødevarer har märkt att det finns ett stort intresse för danska ekologiska produkter under exportkampanjer i England, Tyskland, Frankrike och andra länder.

- Viser redan nu fram emot att fortsätta exportsatsningen under 2025, både på närliggande marknader och till avlägsna marknader som USA och Japan. Det här är första gången vi marknadsför ekologiska produkter i USA, och vi har höga förväntningar på denna marknadssatsning.

- Dessutom har Landbrug & Fødevarer ett särskilt fokus på att utveckla exporten av ekologiska växtbaserade livsmedel. Vi ser en stor potential på både den tyska och den brittiska marknaden. Där har växtbaserade livsmedel en betydligt högre marknadsandel än i Danmark, säger Mette Jasper Gammicchia.