Nyheter, 30. maj 2023
Danskarnas inställning till klimat och hållbarhet
Danska konsumenter vill generellt förändra sina vanor med hänsyn till klimat- och hållbarhet.
Nästan alla i Danmark ser klimatförändringarna som en utmaning vilken måste tas på allvar. Bland konsumenterna finns det många olika hållbarhetsstrategier. Vissa konsumenter fokuserar i första hand på maten i förhållande till hur den är framställd, medan andra vill ändra sammansättningen av kosten och äta mer grönt. En tredje grupp fokuserar på att få mer hållbar energi eller att använda grönare transportformer i vardagen. Dessutom tänker många på plast och förpackningar, samt på att minska matsvinnet.
Sedan 2019 har Landbrug & Fødeverer genomfört en årlig analys där de undersöker danskarnas prioriteringar och vilja i relation till ett hållbart beteende. Analysen bygger på en undersökning där 1 464 respondenter prioriterar fem av trettiofem åtgärder för att konsumera hållbart.
Även om de allra flesta danskar är beredda att ändra sitt beteende för klimatets skull, visar studien från 2023 att viljan minskar. Analysen pekar på att denna utveckling kan bero på efterverkningarna av Covid-19 och kriget i Ukraina. Tillsammans har dessa händelser inneburit en ökad press på leveranskedjorna och skapat inflation och prisökningar på energi och livsmedel. Detta är förmodligen förklaringen till att konsumenter i Danmark prioriterar annorlunda än tidigare. Förändringen innebär att hållbar konsumtion prioriteras i allt högre grad, vilket även gynnar privatekonomin. Det kan till exempel innebära att minska energiförbrukningen samt köpa färre nya kläder och möbler. Denna omprioritering innebär också att intresset för ekologiska varor och danskproducerat kött minskareftersom danskarnas ekonomi redan är pressad av inflation och prisökningar.
Baserat på analysen identifieras fem hållbara strategier:
1. Mat med mening
Detta alternativ utgör 15 % av de tillfrågade 2022 och kännetecknas av ett ökat fokus på hur mat produceras med förkärlek för lokal och ekologisk mat. Dessutom lägger strategin särskild vikt vid att minimera matsvinnet. Denna grupp är dock mindre villiga att köpa färre möbler och att minimera bil- och flygtransporter.
2. Mycket mer grönt
Liksom strategi #1 handlar strategi #2 om att fatta beslut om maten du äter och köper. Denna strategi skiljer sig åt genom att fokusera mer på själva produktkategorierna, där det finns ett större intresse för att konsumera mer grönsaker och mindre nötkött och griskött. Denna grupp har ökat från att utgöra 19 % 2020 till att utgöra 25 % av de svarande, vilket tyder på ett ökande intresse för att minska köttkonsumtionen och äta mer grönsaker.
3. Långsiktiga hållbarhetsstrategier
Konsumenter som använder strategi #3 prioriterar långsiktiga investeringar i hållbarhet, vilket också kan gynna privatekonomin. Det kan till exempel omfatta tilläggsisolering av ett hem, köpa elbil och använda förnybar energi. 21 % av de tillfrågade använder denna strategi, och det finns en tydlig överrepresentation av män mellan 40 och 59 år.
4. Förändrade transportvanor
Strategi #4 handlar om att ändra transportvanor. Detta innefattar att minska antal flygresor och att använda kollektivtrafiken i stället för bilen. 14 % av de tillfrågade använder denna strategi och majoriteten är bosatta i huvudstadsregionen.
5. Lite av allt, men inte för svårt
Majoriteten av de svarande, 28 %, använder strategi #5. Den kännetecknas av en vilja att minska sin allmänna konsumtion, utan förkärlek till några särskilda varumärken. Det kan bero på att konsumenter inte vill avstå från konsumtion till förmån för klimatet. Denna grupp kan också vara tveksamma till hur stor påverkan deras enskilda hållbara konsumentbeteende gör.