Nyheter, 30. maj 2023
Ny klimatmärkning för den gröna omställningen
En ny klimatmärkning ska hjälpa konsumenten att göra klimatvänliga val. Samtidigt ska klimatmärkningen också fungera som en motiverande faktor för företag.
Hur stöttar vi bäst konsumenten som vill handla med hänsyn till klimatet? Intentionerna är ofta goda, men det är inte alltid lätt för konsumenten att se hur mycket en produkt belastar klimatet. Klimatmärkningen ska ge konsumenten en överblick över och en inblick i matens klimatpåverkan. Den ska bidra till att minska klimatavtrycket från matkonsumtionen.
Landbrug & Fødevarer har varit med i förhandlingarna om den nya klimatmärkningen, men menar att det saknas fokus på märkningens potential för att främja företagens gröna produktutveckling. Det är viktigt att säkerställa att klimatmärkningen fungerar som en motiverande faktor för företag i den gröna omställningen.
– Det har varit väldigt tungt på konsumentsidan, men nu måste vi fortsätta jobba för att märket också blir en drivkraft för företagen i den gröna omställningen, säger Niels Peter Nørring, klimatdirektör på Landbrug & Fødevarer.
Enligt Landbrug & Fødevarer saknas det även fokus på hälsa och kost. Det finns en oro att enbart en klimatmärkning leder till ohälsosamma val.
– Därför är det viktigt att det fortsatta arbetet med klimatmärkningen får större fokus på näringen i maten. Det är viktiga element som vi fortfarande behöver ta itu med, säger Niels Peter Nørring.
Klimatmärkningen består av en skala som delar in maten i fem nivåer. Landbrug & Fødevarer vill gärna att klimatmärkningen ska bestå av flera steg, då detta skapar en mer nyanserad överblick för konsumenterna att välja. Det skulle också stödja företagen när de kommunicerar om klimatförbättringar.
Klimatmärkningen beräknas tas i bruk tidigast 2025.