Nyheter, 31. oktober 2023
Ny tysk konsumentanalys
Tyska konsumenter är medvetna konsumenter som bland annat bryr sig om den egna hälsan och omvärlden.
På uppdrag av danska Landbrug & Fødevarer har Kantar och Wilke genomfört en befolkningsundersökning av tyska konsumenters matkultur, attityder och beteende. Undersökningen genomfördes i maj 2023 bland 3001 representativa tyskar i åldern 18-70 år.
Griskött och tomater är favoritingredienser
När de tillfrågades om matkonsumtion svarade 72 % att de åt kött kvällen innan. 27 % åt fläskkött, vilket var det vanligaste köttet på tallriken kvällen innan (se tabell 1).
När det gäller grönsaker är tomater, lök, gurka och paprika de mest populära sorterna (tabell 2). Enligt undersökningen äter var tredje konsument i Tyskland att de äter mer grönsaker nu än för två år sedan. Omvänt är det bara 9 % som uppgav att de äter mindre grönsaker, medan 57 % äter ungefär lika mycket grönsaker nu som för 2 år sedan.
Tabell 1: Vilken typ av kött, fisk, fågel eller charkuterier ingick i din middag igår?
Källa: Wilke & Kantar för Landbrug & Fødevarer, maj 2023, bland dem som åt middag n=2429
Tabell 2: Vilka av följande grönsaker ingick i din middag igår?
Källa: Wilke & Kantar för Landbrug & Fødevarer, maj 2023n=2429 (åt middag i går)
Föredrar fågel och griskött
Fågel och griskött är populära köttsorter. Medan ungefär hälften uppgav att de äter fågel en eller flera gånger i veckan, äter 43 % griskött varje vecka, tabell 3.
Griskött väljs för att det är användbart i många rätter, den goda smaken och att köttet är enkelt att tillaga. Det är framför allt män som uppgav att de äter griskött oftare. 53 % av männen uppgav att de äter griskött varje vecka, medan 33 % av kvinnorna gör det. Män är också mer benägna att äta nötkött. Det finns också skillnader mellan olika åldersgrupper. Griskött är mer populärt bland äldre konsumenter, medan unga människor under 25 år är mer benägna att äta nötkött än andra åldersgrupper. 34 % av kvinnorna åt inte kött kvällen innan - samma siffra är 22 % för männen.
Tabell 3: Hur ofta äter du dessa typer av kött/fisk?
Källa: Wilke & Kantar för Landbrug & Fødevarer, maj 2023 n=3001
Konsumenterna äter mer grönsaker och mindre kött
Medan konsumenternas konsumtion av grönsaker ökar, gäller motsatsen för kött. 39 % äter mindre kött än för 2 år sedan och ungefär hälften äter lika mycket som för 2 år sedan. Endast 6 % äter mer kött nu och 4 % äter inte kött alls. Den främsta orsaken till den minskade köttkonsumtionen är konsumenternas egen hälsa. Nästan hälften anser att det är hälsosammare att äta inget eller små mängder kött. Det näst vanligaste skälet till att minska på köttkonsumtionen är att det är bättre för djuren och det tredje skälet är att det är för dyrt.
Tyska konsumenter är oroade över klimatförändringar och hållbarhet. Ungefär hälften säger att de är intresserade av att äta mer klimatvänligt.Särskilt yngre personer i åldern 18-34 år instämmer i detta. På frågan om vad som oroar konsumenterna svarar 40 % att de är oroliga för klimatförändringarna. Denna beskrivning överträffas bara av "Jag oroar mig för matsvinn" 42 %, och "Jag försöker äta en varierad kost och inte för mycket" 43 %.
Djurskydd är också en viktig fråga för tyska konsumenter (tabell 4). Över hälften uttrycker en viss oro och en av fyra konsumenter "tänker mycket på djurskydd och är allmänt oroade".
Tabell 4: Vilket av följande påståenden beskriver bäst din inställning till djurskydd?
Källa: Wilke & Kantar för Landbrug & Fødevarer, maj 2023 n=3001
Kriget i Ukraina oroar också konsumenterna. Ungefär en tredjedel känner sig osäkra/mycket otrygga när det gäller kriget. De oroar sig särskilt för stigande energi- och livsmedelspriser samt ett ökande antal flyktingar. Flera har också ändrat sitt beteende. Hälften av de tillfrågade har börjat spara in på förbrukningen av värme som en följd av kriget. Fler människor köper också varor på rea och sparar också vatten i hemmet.
Hela studien finns tillgänglig på danska på Landbrug & Fødevarers webbplats här.