Nyheter, 28. februari 2022
Ny analys kartlägger danskarna: Här är de 6 konsumenttyperna
En ny konsumentanalys från Landbrug & Fødevarer har undersökt danska konsumenter och deras relation till mat.
Analysen belyser vilka typer av konsumenter som är intresserade av mat, vilka som sätter klimat före smak och hur många som föredrar bekvämlighet.
I en stor konsumentstudie från december 2021 har Landbrug & Fødevarers analysavdelning i samarbete med Kantar Gallup genomfört en representativ segmentanalys, som delar in danska konsumenter i sex segment. Segmenten skiljer sig från varandra i sitt förhållningssätt till matlagning, inköp, inställning till hållbarhet och andra matparametrar.
Resultatet av analysen visar att fyra av tio danskar är mycket intresserade av mat i sina matinköp och sin matlagning. De sex segmenten är indelade i två grupper: De som är intresserade av mat (matspecialister, matidealister och grönsaksentusiaster) utgör 40 % av befolkningen. Den andra gruppen utgör 60 % av befolkningen, och är de som inte är intresserade av mat (de bekväma, de traditionella och de omedelbara).
De sex konsumenttyperna beskrivs enligt följande:
Matspecialister, 12 % av den danska befolkningen
Matspecialisterna är en grupp danska konsumenter som är mycket intresserade av mat och matlagning. För dem är smak och upplevelse av stor betydelse. De går ofta ut och äter och söker också gärna gastronomiska upplevelser. Matspecialisterna har en högre genomsnittlig konsumtion av mat än den genomsnittliga danska konsumenten. Fokuspunkterna är matlådor, ekologisk mat, samt fokus på upplevelse och smak.
Läs också: Nytt innovationscenter ska stärka Danmarks ledande position inom ekologi
Matidealister, 13 % av den danska befolkningen
Matidealisternas primära fokus är hur maten produceras. De är socialt medvetna och ansvarsfulla. Konsumenter i åldersgruppen 50+ utgör en större del av segmentet. Matidealisterna utgör också fler kvinnor än män. De kompromissar inte med hälsan och köper i högre grad när- och danskproducerad mat. Konsumenttypen är köpstark och betalar gärna för kvalitet. Fokuspunkterna är djuromsorg, det lokala, hälsa och lösningar i hemmet.
Gröna entusiaster, 15 % av den danska befolkningen
Gröna entusiaster har stort fokus på växtbaserad mat, och är generellt mycket hållbarhetsfokuserade. De är intresserade av klimatet, och följer ofta djuromsorgsmärkningen när de köper kött. De gröna entusiasterna konsumerar något mindre än den genomsnittliga danska konsumenten varje år. Fokuspunkterna för segmentet är mindre förpackningar, "lite men bra", ekologi, bra djuromsorg, on-the-go-lösningar och det urbana.
Läs också: Många danska konsumenter lägger stor vikt vid djuromsorgsmärket
De bekväma, 26% av den danska befolkningen
Konsumenter i detta segment är underhållningssökande. När det gäller mat är den bekväma typen av konsumenter ungefär som genomsnittsdansken. De äter sällan vegetariskt, veganskt eller växtbaserat. Konsumtionen inom segmentet motsvarar i stort sett den genomsnittliga årskonsumtionen. Fokuspunkterna för segmentet är färdigrätter och de lättare matlösningarna.
Den traditionella, 15% av den danska befolkningen
De traditionella består främst av de äldre åldersgrupperna. De fokuserar på hälsa och näring, och köper gärna lokal- och danskproducerad mat. I segmentet är man intresserad av klimatfrågor och miljövänliga produkter. Det traditionella segmentet konsumerar ungefär motsvarande den genomsnittliga danska årskonsumtionen. Fokuspunkterna är dansk mat, valuta för pengarna, hälsa och bra kost.
Läs också: Analys: Så är danskarnas köttkonsumtion
De omedelbara, 19% av den danska befolkningen
De omedelbara är det segment som visar minst intresse för allt som rör mat och matlagning, matkvalitet, hälsa, kost, klimat och hållbarhet. De föredrar enkel, traditionell mat och snabbmat. Det rör sig ofta om unga män, men segmentet finns i alla åldersgrupper. Konsumtionen ligger något under den genomsnittliga danska årskonsumtionen. Fokuspunkterna är bra prislösningar (inklusive stormarknaders egna märken).
Fokuspunkter kan ge strategiska fördelar i marknadsföringen
Konsumentanalysen kan användas för att positionera de danska konsumenterna. Därför ger analysen även rekommendationer på fokuspunkter, som med fördel kan användas i olika strategier och i marknadsföringsarbetet.
Läs hela analys: Her er danskerne: mød 6 forbrugertyper